Features Title Here. Consectetur adipisicing

Features Content Here. Sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Perjalanan Balik Raya Yang Penuh Syahdu

Wednesday, October 31, 2012

Maaf. Tajuk tak indah.

Alkisahnya tahun ni aku agak sibuk pada bulan Oktober. Makanya tiadalah terfikir membeli tiket raya awal-awal. Dan keputusan nak balik raya pun dibuat pada saat-saat terakhir. Bak kata mak aku, nak terberak baru nak korek lubang. Tu hidup zaman dulu kot, berak dalam lubang.

Memang la aku nak terberak, tapi itu bukan kisah entri kali ini. Apa yang aku nak kongsikan adalah pengalaman aku insan yang lambat buat keputusan dan terpaksalah tanggung akibatnya. Padan muka! Tahun ni hari raya korban jatuh pada Jumaat 26hb Oktober. Aku insan yang lambat bertindak hanya cari tiket pada Isnin 21hb Oktober. Hasilnya, dapatlah tiket pada 26hb Oktober pukul 12.00 tengah malam. Yup, malam raya aku di Pudu Sentral @ UTC Kuala Lumpur (nama bukan main).

Bila last minute begitu haruslah naik bas tambahan ala-ala bas kilang gitu kan. Pada tiket printed jam 12.00 malam. Tapi tunggu punya tunggu dekat pukul 2 pagi baru bas sampai. Indahnya penantian. Berbunga la sket hati ku ini bila ada bas kan. Lambat pun tak kisah la kan. Janji sampai kampung kan. Tapi, yang indah itu hanyalah sementara.

Bas hanya mampu bergerak sampai ke tol duta dan terpaksa patah balik sebab ada kerosakan enjin. Bayangkan keluar rumah pukul 9 malam, pukul 4 pagi masih di Pudu! Hari bersiar-siar di Kuala Lumpur agaknya. Mujurlah incik kaunter tiket tu bagi balik duit memandangkan bas memang tak boleh nak bergerak. Syukur! Kalau tak, dah patah riuk incik tu aku rasa.

Sementara menunggu pagi cerah, singgah sebentar di KFC menjamu perut. Syahdunya dengar takbir raya. Usaha mencari tiket diteruskan. Akhirnya ada bas ke Butterworth pada jam 8 pagi. Beli la jugak walaupun harganya sangat la melampau. Tau berapa? Sekeping tiket berharga untuk dua keping! @#%^$((&^%$# (menyumpah dalam bahasa Jerman!)

Kesimpulannya, merancanglah dengan bijak. If you fail to plan, you plan to fail.


p/s : Tunggu entri seterusnya. Pasai kisah raya plak. Lagi syahdu!

4 komen:

aDisH.sHidA said...

tu diaaaaaaaaaa..mcm tu sekali..roomate adik kami balik rabu malam khamis..bas pukul 10mlm...kul 2 pagi baru jalan...adik lak balik ahad malam isnin bas kul 12.00tgh malam..sampai kajang kul 9pagi

CikSpek said...

ni la pengalaman balik raya yg paling dasat setakat ni

Pakcu Sofi said...

beli tiket last minute gak..sehari sebelum raya..nasibek ada lagi

"ada satu tiket je lagi dik"

bila naik bas dapat seat paling belakang... terhingut hingut bila bas melalui jalan grik

Z@i Z@mR33 said...

Tudia...cmtu skali...

Alhamdulillah selama dok KL dl x penah kena cmni wlaupon beli last menet