Features Title Here. Consectetur adipisicing

Features Content Here. Sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Karangan Budak : Kucingku Meow Meow

Wednesday, May 9, 2012

"Sedang menikmati makan malam, bersembanglah seorang lady boss bersama anak-anak buahnya. Dari satu topik berubah ke satu topik yang lain. Masa rehat-rehat beginilah baru berpeluang bersembang kencang soal peribadi. Kalau tak, asyik urusan kerja saja. Dari soal anak sampai la ke kisah kucing. Topik anak tu tak dapat la aku nak menyampuk sangat. Tapi bila saja masuk bab kucing, ingatan aku terus kembali ke zaman kanak-kanak. Zaman sekolah rendah. Kurang pasti umur yang tepat ketika itu.

Di sekolah, murid-murid selalu diterapkan dengan amalan murni dan sangat dituntut untuk mengamalkan sifat-sifat murni seperti yang selalu diketengahkan dalam buku teks. Aku sebagai murid yang masih berfikiran suci murni, selalu terdetik untuk meniru sifat baik yang dibawa oleh watak perempuan dalam buku teks tersebut. Kalau masih ingat la kan, antara kisah yang femes adalah kisah sorang budak perempuan yang terjumpa kucing di tepi jalan.

Hah! Makanya aku pun tiru la aksi watak perempuan tersebut. Kebetulan aku balik rumah jalan kaki pada hari itu. Sedang berjalan terserempak la aku dengan seekor anak kucing comey berbulu warna putih melepak. Tanpa fikir panjang terus aku angkat bawak balik rumah.

Lebih kurang beginilah kucing yang aku jumpa tu

Perkara pertama yang aku buat adalah mandikan kucing tu. Part ni macam sasau jugak la jadinya. Aku hantam jirus dengan air sejuk. Apa lagi berlari la si kucing tu. Tapi peduli apa aku, aku nak peluk cium dia jadi aku tak mau la dia busuk. Dah kata mandi kan, haruslah bersabun jugak. Hahaha. Siap guna sabun Lux lagi!

Dah selesai mandi, aku bagi makan. Eh, silap. Aku bagi minum. Minum susu. Susu apa yang aku bancuh pun dah tak ingat. Silap-silap susu tin. Muahahaha! Seingat aku benda yang paling bangang penah aku buat sepanjang bela kucing tu adalah aku pi potong kuku dia! Konon-konon tak bagi dia simpan kuku panjang. Punya la sengal kan?

Mulai dari hari tu hari-hari la aku mandi dan sabunkan. Baru la syok peluk cium. Hehe. Tapi akhirnya ke mana hilang kucing tu pun dah tak ingat. Ke mati ntah. Sekali tu je la aku bela kucing dengan semangat sekali. Sekian saja kisah kucingku meow meow."

Muahaha!!


p/s : Entri zaman bila ntah ni baru nak publish. Sila gelakkan ayat penulis yang macam budak malas pi sekolah. Chill!


0 komen: