Features Title Here. Consectetur adipisicing

Features Content Here. Sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Gelagat ‘Cucuk’ Duit

Friday, August 27, 2010


Benda ni dah lama aku perhati. Tapi baru sekarang tergerak nak tulis. Kena pulak tadi baru je terjadi sekali lagi. Kisah bermula bila aku, Haslina dan Ina keluaq menuju ke Presint 2. Ada karnival jualan apa benda ntah. Usha duit dalam wallet pun ada RM12.50 je. Terpaksa la pi 'cucuk' duit dulu ye. Kot-kot ada benda yang berkenan di hati. Berlagak nak shopping macam baru dapat gaji. Hampeh! Lagi tak awai bulan depan, tak yah berangan la nak dapat gaji.

Melangkah masuk je dalam bank, mak ai! Punya ramai maknusia beratur. Time dok beratur tu la aku mula buat pemerhatian. Perhati orang withdraw duit.

******

Pemerhatian aku masa tu, ada yang salah pilih jenis akaun. Pastu kompom la tak leh amek duit. Sebagai manusia normal, mesti la mesin ATM tu yang disalahkan. Kemudian buat muka blur tak hingat. Terkebil-kebil depan mesin tu ada la lebih kurang beberapa saat.

"Try la sekali lagi kak"
"Hm, tak pa la"

Dah ditegur camtu baru reti nak blah. Kalau tak, dok terkulat-kulat sampai tulat kot.

Time tu jugak ada yang buat lawak katun. Beratur lama dah, bila sampai giliran dia mesin tu habih duit 50ringgit plak. Tak semena-mena dia terus blah pi line up kat line lain plak seraya berkata

"Mesin ni tak dak duit 50 la"

Aku gelak ja dalam hati. Awat duit 10ringgit tu bukan duit gak ka? Aku dok pikiaq gak berapa riban la yang dia nak withdraw tu. Hahaha. Macam-macam perangai manusia kan?

*****

Hah! Kalau hampa perasan la, ada macam-macam spesis manusia yang withdraw duit ni. Kalau tak perasan, meh aku bagi hampa semua perasan. Ni berdasarkan pemerhatian dan pengalaman aku sendiri. Kalau kena kat batang hidung sapa-sapa aku mintak maap la ye.
  1. Spesis terhegeh-hegeh
    Manusia spesis ni boleh jadi laki, pompuan atau lain-lain jantina (kalau ada la). Dia boleh buat-buat tak perasan berlambak orang dok beratur belakang dia, tapi dia dengan slow motion tahap siput sedut baru la terhegeh-hegeh nak bawak keluaq card dia. Kena plak kad tu dok terselit, terkial-kial nak bawak keluaq. Kan dah bazir masa kat situ. Jangan lupa, orang kat belakang dok tunggu wei. Dah tu boleh pulak dok pikiaq lama-lama nak pilih bahasa pa. Nak masuk no pin pun teragak-agak. Hello! Tak penah amek duit ka?? Atau bank card curik yang hang guna tu??!

     
  2. Spesis slow
    Bukan takat tu saja. Part nak masukkan amount duit tu lagi la macam haram! Orang dah cipta siap-siap dah cara cepat. Nak jugak buat cara slow. Pilih je la PENGELUARAN WANG SEGERA (ni versi bahasa melayu) kalau nak withdraw duit jumlah gandaan seratus cthnya 100,200,300,…. Ni dak, pulun jugak dok tekan satu satu angka. Kalau jumlah yang tak dak dalam senarai tu tak pa. Paham la. Memang kena tekan gak satu satu macam mana cara pun.

     

    Jangan tak tau, ada gak spesis yang baru nak pikiaq nak withdraw berapa duit kat depan ATM tu. Memang kepala hangguk kau la!! Tak dak orang tunggu kat belakang tak pa la wei, buat slow and steady. Ni punya la ramai dok ada, dok buat slow camtu plak sah-sah la kena maki dengan orang belakang.




     
  3. Spesis kelam kabut
    Haha. Yang macam ni pun ada. Nak cepat la konon. Last-last salah masuk no pin. Tak pasai-pasai kena start balik. Yang laju terlebih kalut, yang lambat serupa siput sedut! Yang dok beratur tunggu ni, jenuh melangut.

     
  4. Spesis apa nama tak tau
    Aku tak tau nak bagi nama pa kat spesis yang macam ni. Pernah tak hampa jumpa orang yang sibok-sibok dok belek slip penyata baki duit dia lepas withdraw duit?? Aku paling hangin spesis macam ni. Tak boleh ka pi jauh sket tuan-tuan dan puan-puan oiii. Pastu belek la puas-puas. Paling tak leh blah siap dengan mimik muka sekali tu. Muka tak puas hati seolah-olah nak kata "aik, awat duit aku tinggai sikit?"
Ada lagi spesis laen yang hampa pernah jumpa? Share la dengan aku.

 

Hehe. Tadi pi bazar Ramadhan Presint 2, ada Maher Zain………..


ralat: ringgat = ringgit =)
gambar : ihsan google

0 komen: