Features Title Here. Consectetur adipisicing

Features Content Here. Sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Aku & Kad Pengenalan

Monday, November 26, 2012

Tiap kali bila ada urusan yang melibatkan kad pengenalan, mesti aku berdebor. Kalau takat tunjuk saja, ok lagi. Bila nak kena scan cap jari tu la masalah akan muncul. 

"Tak boleh baca la"

"Hm, try lagi sekali"

"Memang tak boleh"

Terbaru ni masa nak buka akaun bank. Sampai ke sudah tak boleh dan kena la plak sertakan dokumen sokongan yang lain seperti bil air, bil elektrik, lesen dan sebagainya. Kebetulan plak aku memang nak pi bayaq bil, makanya adalah dokumen tersebut dalam simpanan. Akhirnya siap la jugak buka akaun bank setelah berapa lama berurusan. Benda yang boleh siap dalam masa singkat pun jadi lama. Meluat!

Kepala otak aku ni bajet cip kad pengenalan aku dah rosak. Bersemangat la nak pi tukar kad baru. Kebetulan sekarang ni kan dah ada kad pengenalan versi dua gambaq. Alang-alang dah rosak, boleh la terus ganti. Kononnya lah kan.

Di kaunter JPN, Putrajaya.

Letak ibu jari kanan, ok. Letak ibu jari kiri, failed! Aku dah agak dah. Berapa kali pun tak tau la encik kaunter tu cuba dan cuba lagi untuk dapatkan bacaan cap ibu jari kiri yang sepadan dengan rekod sedia ada. Sudahnya, encik tu pun kecewa untuk terus mencuba.

"Memang selalu macam ni ke?"

"Selalunya memang macam tu la. Saya ingatkan cip rosak"

"Cip ok lagi tapi bacaan cap jari tak sepadan dengan rekod. Jari cik kecik ja tapi dalam rekod ni lain macam sket" kata encik tu sambil menunjukkan rekod cap jari aku.

Sapa la yang amek  rekod cap jari aku sampai camtu rupa sekali. Langsung tak nampak garis-garis pusar. Sampai bebila pun memang tak kan dapat yang sepadan la.

p/s : Orang lain siap dalam masa 24 jam, aku punya yang special case ni seminggu baru siap. Pi la tukaq baru, kena bayaq sepuluh ringgit saja.

4 komen:

H Y D E said...

memang dalam perancangan nak meukar ke baru, tapi disebabkan perangai tipikal orang melayu saya yang sudah lama sebati dalam jiwa dan raga ini, sampai ke sudah pun tak renew lagi.

kiera'sakura said...

xpe la lama pun bru dpt dari nk bazirkan masa scan jari tue lelama kt semua tmpt

CikSpek said...

HYDE : selagi tak dak perintah wajib kan. guna ja la yg versi lama tu ye dak.

kiera'sakura : 5 hari gak la baru siap. harap2 pasni sume ok.

aDisH.sHidA said...

loor sampai macam tu sekali ke jadinya...sabar je la...